Fjords – NYTT MAGASIN

Fotograf Per Heimly og stylist Pauline Naerholm lanserer et nytt magasin på en gedigen release fest i Oslo 30 juni. Opplaget er 5000 og Fjords vil bli distribuert via Narvesen i Norge. - Fjords er ikke laget over en standard mal, og vil være et opprør mot det etablerte forutsigbare magasinmarkedet, sier Per Heimly.
- Vi vet hva som rører seg ute i verden når det gjelder trender og utvikling. Alle våre bidragsyterne lever av dette til daglig. Det blir et veldig subjektivt blad, hvor vi prøver å treffe spikeren på hodet ved å ta tak i det som "skjer" her i Norge !
- FOTO.no har sett blåkopien av bladet, og ble positivt overrasket. Endelig et trendblad, med smakfull design og jævlig bra bilder. Hvorfor dra til New York spør Per…?
Per Heimly: intervjuet av CF-Wesenberg
<p>
Alle fotografer "vil" til utlandet og bli berømte. Det ligger liksom i fotografens natur.
<p>
Vi er fostret opp med at det som finnes i Norge er ikke bra. De beste modellene, agentene, stylistene, studioene og bladene finner du ikke i Norge. Dette er en overlevning fra –80 tallet da Norge "kun" hadde Tique og Talk, som fotografene kunne boltre seg i.
<p>
Norske fotografer reiser fremdeles til utlandet, men der er det enda hardere å etablere seg enn i et overfylt Oslo-marked.
- Per, må du ha base i New York, Paris, London eller Milano for å bli god fotograf ?
<p>
- Jeg har prøvd å jobbe internasjonalt. Jeg reiste til New York og fant ut følgende; Isteden for å dra ut og måtte startet på nytt, så skjer det så mye spennende i Oslo på trend siden at det ville være galskap å miste fokus på Norge. Oslo som by - har blitt et spennende by, sier Per. Den eneste fotografen i Oslo som bytter Cowboyhatter like ofte som andre bytter film.
<p>
- Problemet her til lands er at det finnes så utrolig mange og gode unge talenter, som ikke får anledning til å vise frem hva de er gode for.
<p>
- Er det derfor du lager Fjords ?
<p>
- Det er en magasin forbannelse i Norge som har gjort at redaksjonene har mistet fotfestet med det som virkelig skjer på grassrotplan. Det blir ikke tilførsel av nye impulser og liv i det som serveres befolkningen.

<p>
Per Heimly er 28 år og har de siste 10 årene opparbeidet seg en kultstatus blant det "ny intellektuelle" miljøet i hovedstaden. Han har et utrolig egasjement for det kunstneriske utrykk. Ting skal være ekte og det skal være nå. <p>
- Hvorfor lager du Fjords ? <p>

- Jeg brukte 10 år for å få innpass i et av de mest kjente magasinene Men magasinene er kun opptatt av å markedsundersøkelser. De mater publikum med seløfølgelig heter !
Jeg har prøvd alltid å gjøre ting så bra som mulig mot de norske magasinene jeg har jobbet med. Men ting blir ikke bra nok når resten av bladet stinker. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg har gjort alt som står i min makt. Nå vil jeg ta skjeen i egen hånd !
<p>
- Men….hvorfor lager Du Fjords ?

<p>
- OKI.. Vi vil lage det første Fashion / ART bladet som holder et internasjonalt nivå . Vi vil prøve å snu litt på den oppfatningen om at Nordmen er fjøsnisser og bønder, slik de ser på oss i utlandet. Tror vi !
<p>
- Det betyr at dere vil distribuere utenlands…?
<p>
- Ja, bladet er skrevet på det internasjonale språket Engelsk. Dette for å presentere Fjords i utlandet. Vi har fått distribusjon i Sverige og vil i sommer jobbe med resten av Eurpoa. Se på hva Svenskene har klart med Wallpaper. Sverige har hatt veldig fokus rettes mot seg p.g.a. Wallpaper og Stocholm NEWS, som har tatt utgangspunkt i den Svenske BY kulturen.
<p>
- Hvorfor er det viktig å se på hva svenskene har klart ?
<p>
- Vår idè er å oppjustere Norges "hipphestgrad" i utlandet, ved å vise det beste av det beste ! Og gjøre det på vår måte. Svenske fotografer har gjort stor suksess i utlandet fordi de har en felles trang til å nå ut i verden. De deler sine kontakter og erfaringer med hverandre. I Norge er det ikke noe kultur slik samarbeid i dag. Det er typisk norsk og trist.

<p>
- Er det dette dere vil forandre på, og hva med bladet HOT ROD ?
<p>
- Hot Rod er jo en del av den nye trenden her i Norge. Pakke inn ny norsk kultur med et internasjonalt utgangspunkt. HOTROD var de første til å gi litt faen i det norske etablerte. Vi viser 12 fotografer i første nummer fordelt på 144 sider.
<p>
- Til slutt Per, hvorfor har dere valgt å kalle magasinet for Fjords ?
<p>
Det norske ordet "Fjord" er et av de få Norske ordene det engelske språket har adoptert. I United Kingdom tenker man med en gang på Norge. Navnet er litt negativt, men DET er egentlig bra , for vi vil gjøre Fjords om til et TradeMark i utlandet. Fjords viser Norge fra en helt annen side. Fjords viser det du ikke får se i andre Norske blader…, humrer en litt stolt og stressa Per Heimly på vei opp til designer Tommy Løland og Pauline Naerholm for å legge siste hånd på verket før det går i tykken.
<p>
Det vi har sett ser svært lovende ut, og er du glad i fotografier, så kan Fjords minne om et galleri du kan holde med to hender. Gled deg !
<p>
FAKTA:
Opplag : 5000, distribusjon via Narvesen i Norge<br>
PRIS: kr 100,- <br>

Finansieres av annonser og private sponsorer. <br>

Alle bidrar gratis. <br>


MEDVIKRENDE ER: <br>


Kreativlederogfashioneditor: Per Heimly og Pauline Naerholm<br>

FOTOGRAFER: Knut Bry, Lars Botten, Ole Musken, Sebastian Ludvigsen, Dursan Relicj, Camilla Isene, Elisabeth Alnes, Anne Senstad og Alf Børjesson<br>

SKRIBENTER: Ari Behn, Jan Vardøen, Bertrand Besigye, Monica Herstad og Jono el Grande
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu